14, 15, 16 & 17 Juni 2018

Geschiedenis

foto

Klanten en relatie een leuke dag bezorgen dat deden de 3 kwekers al jaren. En op een van die relatiedagen ontstond het idee om gezamenlijk een evenement te organiseren om de roos centraal te stellen en de rozenteelt tot een hoger niveau te tillen.

In een gesprek dat de innovatieve heren Bert Middelkoop (Zuurbier & Co.), Jan Ruhe (VP Group) en Donald Hermes (Rosa Plaza | AQ Roses) hadden, werd het idee van ROOOZ geboren. Bert Middelkoop: “ROOOZ is tot stand gekomen, omdat wij inzien dat naast het individuele belang ook de gezamenlijke belangen belangrijk zijn voor een gezonde sector, zowel nu als in de toekomst. ROOOZ is een evenement bedoelt om de rozenteelt naar een hoger niveau te tillen samen met de veredelaar, de handel en last but not least de consument.”

Wanneer kwekers zoeken naar een nieuwe rozensoort en zich oriënteren bij diverse veredelaars, vinden zij het lastig om bijvoorbeeld een gele roos van de ene veredelaar te vergelijken met de andere. De rozen staan immers niet bij elkaar, maar vaak zit er veel tijd en afstand in voordat de kwekers de volgende roos beoordeeld. 

De heren bespraken hoe geweldig het zou zijn om de allernieuwste soorten van topveredelaars naast elkaar zetten; en nog beter, er ook de mening van de vakhandel en consument vragen om zo een goed beeld te krijgen welke roos het meest aanspreekt bij onze klanten en vooral ook bij diegene wie de roos thuis in de vaas zet. 

Over de locatie en data waren de heren het snel eens. De Historische Tuin in het bloemendorp Aalsmeer, een centrale locatie en een zeer interessant tuinbouwmuseum met veel mogelijkheden. Bovendien is er in juni een jaarlijks terugkerend rozenweekend, dus ROOOZ in dat weekend organiseren en het museum aankleden met rozen is meteen een aanwinst voor de locatie.

ROOOZ is als naam gekozen om de unieke samenwerking aan te geven tussen drie initiatiefnemende kwekers, die het gezamenlijke belang inzien voor een gezonde sector, voor nu en in de toekomst. De drie letters O staan voor onze drie bedrijven,  voor verleden, heden en toekomst van de roos en voor veredeling, kweker, handel.

De rozensoorten zijn niet alleen van belang voor de kwekers, maar voor de gehele keten. Juist daarom nodigden zij iedere geïnteresseerde op elk niveau uit de keten uit om tijdens ROOOZ in een informele sfeer te komen kijken, luisteren en ervaren.

Op 11 juni 2014 was het zover Lucas Vos, CEO FloraHolland opende ROOOZ met directieleden van de 30 belangrijkste groothandelbedrijven als publiek. Daarna werd ROOOZ opengesteld voor de vakhandel en het weekend voor de consument.

Na het overweldigende succes van de eerste editie van ROOOZ in 2014, werd meteen een nieuwe datum gekozen voor ROOOZ 2015.